Home / Portfolio Item / نکاتی درباره خرید لوازم اسکی

نکاتی درباره خرید لوازم اسکی

کلاه ایمنی( Helmet )

Full faced یا open faced 

در مدل فول تمام صورت پوشیده می شود … که بیشتر مخصوص مسابقات قهرمانی است . در open هم که بیشتر رایج است هلمت تا بالای ابرو را می پوشاند.

Visor 

بعضی از انواع هلمت ها دارای Visor داخلی اند یا به اصطلاح built-in visor هستند در این حالت شما نمی تونید از عینک جداگانه استفاده کنید . در حال حاضر اکثر هلمت های موجود در بازار فاقد ویزور داخلی اند پس باید دقت کنید تا عینک تان با هلمت کاملا فیت شود .

طرز صحیح قرار گرفتن هلمت روی سر 

خوب این عکس در واقع Bike Helmet هست همواره باید هلمت تا روی ابروی شما پایین بیاد و کاملا پیشانی را بپوشاند :

a2a3

تهویه (Ventilation) 

در هنگام خرید حتما به این مورد توجه کنید.هلمت های Non-ventilated باعث عرق کردن بیش از اندازه شده و در هوای آفتابی عملا غیر قابل استفاده هستند.

جنس بدنه (Shell) 

جنس اکثر هلمت ها از پلی کربنیت مقاوم در برابر اشعه UV هستند که در عین سبک بودن استحکام بالایی دارند .باید عبارت UV stabilized polycarbonite بر روی هلمت درج شده باشد داخل هلمت هم معمولا از پلی استرین چگال است که با یک پوشش خارجی ،استر دوزى شده است،این باعث احساس راحتی بیشتر می شود.

a1

یکی از اجزای مهم را اول از همه میگم و آن گذاشتن هلمت (helmet) هست, هلمت یا همان کلاه ایمنی را خیلی ها استفاده نمیکنند، اما توصیه من بخصوص برای افراد تازه کاری که قراراست خیلی زمین بخورند رعایت کردن این اصل ایمنی است. اگر هم هلمت نمیگذارید حداقل یک کلاه ضخیم بگذارید تا هم از ضربه های ناگهانی که روی برف سفت یا گاهی سنگ به سر میزند جلوگیری کند و هم سرتان را گرم نگه می دارد. چون اگر تو برف بخصوص برف نکوبیده با زمین برخورد کنید و لای موهایتان  برف برود خود به خود  موهایتان مدل یخی می گیرد که تمام روز با شماست و آزارتان میدهد!!!

سعی کنید در زمان تهیه وسایل چند مورد را در اولویت قرار دهید (این نکته اهمیت فراوانی دارد زیرا به طور مستقیم با سلامتی شما در ارتباط است)
داشتن یک کلاه ایمنی (هلمت ) مناسب به هیچ وجه ارتباطی به خوشتیپ بودن یا نبودن شما ندارد .
هلمت علاوه بر گرم نگاه داشتن سر، زمانی که به زمین میخورید از آسیب های شدید شما را محافظت
می کند. در ادامه با بعضی ازاین نکات آشنا میشویم :
شکل ظاهری : اکثر هلمت ها هم برای اسکی مناسبند و هم برای اسنوبرد و مدل های مختلف در این زمینه با هم دیگر تفاوتی ندارند.

عینک      Goggle

a4

عینک اسکی رو حتمآ باید تهیه کنید حالا با توجه به هزینه ای که میکنید متفاوت است, در هوای آفتابی عینک تیره یهتراست, اگر باد بوزد عینک های پهن بهتر کمک میکنند,
اگه این راه رو انتخاب کنید که عینک نزنید , اسنوبورد کردن پشت اسکی بازای دیگر خیلی سخت می شود چرا که آنها معمولآ برف را از زمین بلن می کنند و به چشمان شما می پاشد!! به جرات می توان گفت که عینک یکی از مهمترین accessory هااست . محیط سرتاسر سفید و پهناور پیست همچون آینه ایست که کریستال های ریز برف بر روی آن بیلیون ها اشعه از نور خورشید را به سوی چشمان شما می تاباند. تنها راه محافظت از چشم ها استفاده از یک عینک مناسب است تا از آثار مخرب اشعه خورشید جلوگیری کند. شکل زیر مقایسه ایست بین دو تصویر که با و بدون عینک گرفته شده است

a5

در ابتدا باید ببینیم یک عینک اسکی از چه بخش هایی تشکیل شده است :

۱- لنز(lens) : مهمترین قسمت عینک که معمولا هر چه بهتر باشه باطبع قیمت عینک هم گرانتر است . بسته به آب و هوای حاکم بر پیست و شرایط نور ،لنز های مختلفی وجود دارد .

هر کدام از این رنگ ها مختص به یک نوع آب وهوا می باشد :
– رنگ سفید با عبور نور ۸۰% ، مناسب برای اسکی در شب و زیر نور افکن
– رنگ زرد عبور نور ۷۰% ، در زمان نور ملایم و هوای ابری
– رنگ طلایی عبور نور ۵۴ % ،برای هوای نیمه ابری
– رنگ نارنجی تند (و یاقرمز) عبور نور ۴۳% در روزهای کاملا آفتابی
– آینه ای یا Mirror متناسب برای هوای کاملا برفی و مه آلود

2-قابframe : در انتخاب قاب باید دو نکته را مورد توجه قرار بدیم ….. اول زمانیکه عینک رو به چشم می زنید کاملا احساس راحتی در دید داشته باشید یعنی احساس نکنید که چشم ها تنگ شدن و یا تحت فشار هستن ،یعنی به هیچ وجه نباید زاویه دیدتان تنگ شود حتی اگر شده ۱۰ مدل را هم امتحان کنید تا اون مدلی که اندازه صورتتون هست رو پیدا کنید . نکته دوم اینکه قاب باید نرم و انعطاف پذیر باشه و کاملا روی بینی و صورت کیپ بشود و هیچ محفظه ی باز بین صورت و قاب عینک وجود نداشته نباشد.
مورد دیگر وجود قسمت تهویه Conditioner است

a6

3- بند(Strap) : بند عینک باید دارای عرض مناسبی باشه و به راحتی در پشت هلمت شما فیکس بشود در عین اینکه نرم و انطاف پذیر باشد یعنی سر را اذیت نکند و به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خودش را از دست ندهد …. نکته مهم در ارتباط با بند قسمتی است که به قاب عینک وصل میشود که باید به شکلی طراحی شده باشد که به راحتی جدا یا شکسته نشود .

a7

چند نکته مهم در مورد لنز :

دقت کنید تا عینک شما Double lens باشد این حالت باعث می شود دید بهتری داشته باشید ضمن اینکه از عبور باد و تماس آن به چشم ها و صورت جلوگیری میکند.
anti-scratch و anti-fog بودن لنز بسار مهم است اولی از لنز در برابر خراش های احتمالی جلوگیری می نماید و دومی باعث می شود که شیشه عینک بخار نکند( البته درصد anti fog معمولا در کاتالوگ ذکر میشود).
full UV protection بودن لنز از نکات ضروری است و باعث میشود چشم در برابر اشعه های خورشید محافظت شود.

روش های نگاهداری عینک :

– هیچگاه برای شستشوی لنز از شوینده های متداول استفاده نکنید …تنها بیرون لنز را با آب و
یک پارچه نرم تمیز کنید.
– از کشیدن دستمال و یا تماس دست با داخل لنز پرهیز کنید (اینکار باعث میشود تا خاصیت antifog
لنز از بین برود . اگر مقداری برف بر روی سطح داخلی لنز نشسته بود ابتدا عینک را تکان دهید تا برف ها بریزد سپس آن را پشت و رو کرده و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.
– همواره عینک را در قاب مخصوص خود نگهداری کنید